Rosenbullar

Idag bakas det rosenbullar till lilleman (och storeman som även han gillar dem).

Recept 30-35 stycken (från Andra mosboken)
50 gram smör
5 dl mjölk
50 gram jäst
1/2 tsk salt (kan uteslutas)
12-13 dl mjöl
1 ägg
vallmofrö (kan uteslutas)

Smält smöret och häll sedan i mjölken och värm tills den är fingervarm. Smula sedan ner jästen i en bunke och häll av lite mjölken och rör om tills jästen har löst sig. Häll i resten av mjölken, mjölet och saltet. Arbeta ihop till en deg. Låt sedan degen jäsa under en bakduk i 30 minuter.

Ta upp degen på ett mjölat bord och dela den i tre delar. Rulla varje del till en knubbig längd och skär i 10-12 små bitar. Rulla varje bit till en jämn boll. Lägg brödbullarna på bakplåtspapper. Gör ett kryss högst upp på varje bulle, lättast med en sax. Låt bullarna jäsa i 30 min.

Sätt ugnen på 225 grader. När bullarna är färdig jästa penslar du bullarna med ägget och strör på vallmofrön. Grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter.

Tips!
Frys in några bullar i plastpåsar. Bullarna tinar snabbt vid framtagning.
En brödbulle är perfekt för en bebis som håller på att få tänder att tugga på.









Jag själv hoppade vallmofrön för annars vägrar T att äta dem. Sedan gjorde jag lite större rosenbullar så att även M kan äta några till frukost, han blir nog inte mätt annars. D har pecis börjat äta leverpastej på mjukt bröd så detta kommer bli perfekt som mellis-smörgås.

//Milla 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0